kemahiran untuk berunding

By | September 15, 2011

Apakah yang dikatakan sebagai kemahiran berunding?
Kemahiran berunding atau juga berbincang adalah dirujuk kepada keupayaan yang membolehkan seseorang mencapai sesuatu persetujuan. Kemahiran ini diperlukan apabila 2 orang yang mengharapkan hanya satu perkara antara satu sama lain.

Kenapa kurang kemahiran berunding?

Kekurangan kemahiran berunding disebabkan oleh:

  • Kurangnya pengalaman
  • Tidak matang
  • Peluang untuk berbincang kurang
  • Kurang yakin dengan diri
  • Terlalu merendah diri

Apa akan terjadi apabila kita kurang kemahiran berunding?
Kita tidak:

  • Mencapai apa yang telah kita harapkan
  • Berpuas hati dengan apa yang telah kita ada
  • Berkeyakinan pada diri sendiri
  • Mempunyai harga diri

Bagaimana kita boleh mendapatkan kemahiran berunding?

Langkah2 berikut dapat membantu dalam kemahiran berunding:

  • Kenal pasti apa yang kita perlukan
  • Luahkan pendapat kita
  • Sediakan perancangan diri
  • Kenal pasti keperluan rakan kita
  • Mendengar dengan sepenuh jiwa
  • Ajukanlah masalah
  • Berikan pengetahuan bukan menggertak atau mengugut
  • Sentiasa bersabar
  • Bertolak ansur dengan kreatif
  • Fikirkan rakan kita adalah seperti kawan karib
  • Ceburkan diri dalam pelbagai aktiviti
  • Terima tanggung jawab jika terpilih

Latihan Untuk Menghasilkan Kemahiran Berunding

Kepada siapakah kita boleh meminta bantuan?
Kita boleh memohon bantuan daripada:

  • Keluarga sendiri
  • Ahli keluarga yang kita percayai
  • Kaunselor sekolah
  • Guru2 Agama

ATAU
Dapatkan bantuan pakar profesional:

  • Pakar Psikologi
  • Pakar Psikiatri

33 thoughts on “kemahiran untuk berunding

  1. Pingback: kemahiran untuk berunding | Komuniti Blogger

  2. rebellion

    yup, aku rase sikap terlalu merendah diri tu buat kite gagal berunding, pasal sifat malu tak bertempat akan terbit dari sikap terlalu merendah diri tu

    Reply
    1. hazlan Post author

      huhuhu… tengah meneliti juga untuk tajuk entry ni… tq bro bagi cadangan

      Reply
  3. akubiomed

    Nampaknya macam mudah sahaja untuk menjadi pakar runding. Bagi saya pengalaman ada guru yang paling baik untuk mahir didalam kemahiran merunding kerana ia adalah kemahiran yang perlu digilap dengan selalu berjumpa dengan pelanggan.

    Kalau melalui bacaan sekali pun belum tentu boleh jadi lebih baik sebaliknya ia sekadar memberi informasi dan pengetahuan sahaja

    Reply
    1. hazlan Post author

      teori biasanya untuk pengatahuan… tapi realiti adalah guru yang terbaik namun.. setuju2

      Reply
  4. zik

    takut jgua nak berunding dengan orang yang tak sabar nih… kena ada juga mintak pertolongan backup… biasanya mintak tolong kawan2…

    Reply
    1. hazlan Post author

      berunding dengan bukan rakan sendiri memang satu perkara yang berat mungkin namun kalau dah biasa mungkin tak menjadi masalah… cuma lain orang lain caranya… lagi2 jenis org yang keras kepala.. adussss….

      Reply
    1. hazlan Post author

      berunding bukan sahaja untuk kerjaya.. malah politik,keluarga dan macam2 lagi…

      Reply
  5. zulkbo

    salam..
    kerja saya sendiri
    memerlukan saya berunding
    sebelum membuat keputusan..

    saya setuju dengan anda
    pengalaman adalah penting
    dalam perundingan, untuk
    mendapat keputusan yang
    memuaskan semua pihak

    Reply
    1. hazlan Post author

      dengan berunding dan persetujuan memang dapat memberi satu impak dan pendekatan dalam sesuatu urusan akan menjadi lebih baik… sekadar pendapat…

      Reply
    1. hazlan Post author

      terima kasih.. cadangan menarik… insya Allah akan datang cuba dicari info begini…

      Reply
  6. Amirez

    belajar daripada pengalaman insyaAllah boleh jadi perunding yg hebat nanti. yg penting fikirkan diri sendiri boleh lakukannya

    Reply
    1. hazlan Post author

      setuju2… hanya diri sendiri yang tahu akan jalannya… yang penting ilmu didada bagaimana untuk mengatasinya…

      Reply
  7. suri

    mahir berkata2 dan mahir klu tahu sesuatu produk pasti lidah tidak kelu utk berbicara…

    tambah lagi dgn penggunaan bhsa melayu dan english yg bagus pasti klu jual barg pun ada untung eeee

    Reply
    1. hazlan Post author

      marketing strategi bab ni aku agak lemah lagi… harap2 ada sifu2 boleh ajarkan kelak…

      Reply
    1. hazlan Post author

      yang paling susah bila berdepan dengan orang yang susah untuk di bawa berunding….

      Reply
        1. hazlan Post author

          biasanya 3 ke 4 kali memang macam tu.. aku pun sama juga… huhuhuhu.. syukur sekarang oklah sikit2

          Reply
    1. hazlan Post author

      betul2.. aku sendiri pun masih terkedek2 dalam hal berunding… lagi2 kalau org2 yang belum dikenali…

      Reply
  8. wazy

    Kemahiran berunding ni memang sesuai untuk semua situasi,buakn sahaja di tempat kerja,di mana-mana pun kena ada kemahiran ni

    Reply
    1. hazlan Post author

      yup! betul tu bro… kalau berunding dengan haiwan pun boleh jadi… contohnya dengan haiwan peliharaan…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *