islam dan teknologi

By | July 6, 2010

Dari segi definasi “Teknologi” ianya membawa maksud “aktiviti atau kajian yang menggunakan pengetahuan sains utk tujuan praktis dlm industri, pertanian, perubatan,perniagaan, dan lain2, sains gunaan” sementara islam adalah “tunduk dan patuh pada perintah Allah” kedua-dua istilah itu di rujuk pada kamus dewan bahasa dan pustaka.

Teknologi adalah perkataan yang berasal dari barat dan membawa maksud aplikasi Sains secara praktikal atau mekanikal terhadap industri atau kehidupan. Walaubagaimanapun teknologi atau ciptaan alat2 teknologi telah sekaligus dikaitkan dengan tamadun barat sehinggakan umat Islam telah terterap di dalam pemikiran mereka bahawa teknologi dan permodenan bererti penerapan nilai-nilai barat berserta cara hidupnya.

Ini dapat kita memperhatikan sendiri bagaimana negara2 Muslim berlumba-lumba untuk meningkatkan taraf pencapaian teknologi masing2 seperti teknologi nuklear di Pakistan  dan sebagainya tanpa benar-benar memahami apakah tujuan teknologi tersebut. Perbahasan tentang teknologi dan permodenan seringkali di kaitkan dengan idea2 seperti demokrasi, kebebasan hidup (freedom) dan free-market ekonomi hinggakan kita sering mendengar ucapan2 seperti “untuk menjadi sebuah negara maju dan berteknologi, kita perlu berdemokrasi.”

Maka, teknologi dan tamadun terutama sekali tamadun barat sering disatukan dan seakan-akan tidak boleh dipisahkan lagi. Ini menimbulkan suatu kekeliruan di dalam pemikiran umat Islam tentang soal teknologi dan Islam. Jika teknologi bererti tamadun dan nilai2 barat ataupun tamadun barat berserta nilai-nilainyalah yang menghasilkan teknologi maka, bolehkah umat Islam menerima dan mengambil teknologi? Ini mengakibatkan umat Islam berpecah kepada dua kumpulan iaitu, kumpulan pertama yang berpendapat bahawa umat Islam perlu maju dan mengikut arus perubahan maka, kita perlu berteknologi dan sekaligus memeluk cara hidup barat berserta idea-ideanya dan idea2 barat tidak bertentangan dengan Islam. Kumpulan yang kedua pula berpendapat bahawa idea2 barat memang bertentangan dengan Islam, oleh kerana itu segala apa yang datangnya daripada barat adalah salah dan bid’ah termasuk teknologinya.

Jika kita mendalami persoalan ini, kita akan melihat bahawa kedua-dua pendapat ini adalah bertentangan dengan realiti yang sebenarnya. Ini ialah kerana teknologi dan tamadun/nilai2 barat bukanlah dua perkara dalam satu yang tidak boleh diasingkan lagi malah, kedua-duanya merupakan perkara yang berasingan. Teknologi merupakan ciptaan barang2 material dan fizikal yang tidak boleh dikaitkan dengan sesuatu tamadun, dalam kata lain ianya adalah madaniyyah (bahan material civilization) yang bersifat universal contohnya alat2 dapur seperti gas cooker, microwave ataupun alat2 komputer, televisyen, mesin jenerator dan alat-alat perang seperti kereta kebal, roket dan sebagainya. Semua alat2 tersebut adalah ciptaan fizikal yang tidak terikat kepada mana2  tamadun. Ini jelas sekali kerana tiada sesiapapun yang boleh mengaku bahawa sebuah microwave adalah terikat kepada tamadun barat atau menjadi lambang cara hidup barat. Ini berbeza dengan alat2 materi seperti lambang salib yang sememangnya terikat kepada idea Kristianiti ataupun patung2 yang terikat kepada kebebasan menunjuk aurat seperti patung2 ukiran zaman renaissance.

Umat Islam perlu membezakan di antara teknologi (madaniyyah) yang dicipta oleh ahli sains dan teknologi barat dengan tamadun barat itu sendiri. Ini ialah kerana tamadun barat bukan sekadar pencapaian teknologi dan ciptaan alat2 materi tetapi tamadun (hadarah) barat bererti nilai-nilai atau idea2 yang datangnya dari pemikiran, cara hidup dan ideologi barat, kapitalisme. Maka, idea2 seperti demokrasi (iaitu manusialah yang berhak mencipta hukuman), women’s liberation dan freedom semuanya berasal dari tamadun/hadarah barat yang bertentangan dengan Islam dan nilai2 Islam. Jika perbezaan ini tidak difahami oleh umat Islam, maka ianya akan membawa kesan buruk terhadap kehidupan umat Islam malah, seluruh manusia yang menganuti hadarah barat sebagaimana yang kita perhatikan di negara2 barat itu sendiri.

Teknologi perlu difahami sebagai bahan2 material yang bersifat universal dan boleh dicipta dan digunakan oleh sesiapa sahaja sama ada Islam atau kafir tetapi apa yang penting ialah tujuan kegunaannya dan tujuan penciptaannya yang ditentukan oleh idea2 yang dipegang oleh sesebuah masyarakat. Sebagai contoh, komputer merupakan alat teknologi yang tidak ada baik atau buruknya dan tidak terikat kepada mana2 tamadun tetapi ianya boleh digunakan untuk perkara2 sumbang seperti ponorgraphy akibat daripada idea barat seperti ‘freedom’ dan keghairahan nafsu sebaliknya komputer boleh pula digunakan untuk jalan berda’wah dan menyampaikan risalah Islam. Contoh lainnya seperti kegunaan teknologi dalam perang, alat2 perang boleh digunakan untuk membunuh rakyat sesebuah negara mengikut idea2 koloniasasi atau nasionalisme hinggakan kita lihat bagaimana umat Islam berperang sesama sendiri ataupun ianya boleh digunakan dalam berjihad iaitu berperang untuk menegakkan Islam sebagaimana yang disarankan di dalam Al Qur’an di dalam surah 8:60

“Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.” (An Anfal:60)

Di dalam Islam, memang tidak ada kekeliruan tentang kedudukan teknologi atau ciptaan barang2 material. Ini dapat kita saksikan sendiri di zaman Rasullullah s.a.w dan khilafah Islam setelah zaman baginda. Rasullullah s.a.w pernah mengambil teknologi perang Persia semasa Perang Khandak di mana beliau berserta sahabah menggali parit mengelilingi kota Medina sebagai benteng pertahanan. Kita juga melihat ciptaan meriam pertama di zaman Khalifah Muhammad Al Fatih sewaktu penaklukan kota Constantinople. Malah Sains dan Teknologi merupakan bidang yang amat maju di zaman Khilafah Islam. Al-Qur’an banyak menyarankan supaya umat Islam bergiat menggunakan segala ciptaan Allah s.w.t untuk kegunaan mereka di dalam kehidupan seharian. Allah s.w.t berfirman

“Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan
kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada kami
nikmat-nimatNya yang zahir dan yang batin? ” (Luqman:20 )

“Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi, dan menurunkan hujan dari langit lalu mengeluarkan dengan air hujan itu buah-buahan untuk menjadi makanan bagi kamu; dan Ia yang memberi kemudahan kepada kamu menggunakan kapal-kapal untuk belayar di laut dengan perintahNya, juga yang memudahkan sungai-sungai untuk kamu (mengambil manfaat darinya)”. (Ibrahim: 32)

Katakanlah (wahai Muhammad): “Siapakah yang (berani) mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya, dan demikian juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakanNya?” Katakanlah: “Semuanya itu ialah (nikmat-nikmat) untuk orang-orang yang beriman (dan juga yang tidak beriman) dalam kehidupan dunia; (nikmat-nikmat itu pula) hanya tertentu (bagi
orang-orang yang beriman sahaja) pada hari kiamat”. Demikianlah Kami jelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi orang-orang yang (mahu) mengetahui. (Al-A’raaf:32)

Ini sekaligus membantah pendapat sesetengah orang yang menyangkakan bahawa Islam itu ‘kuno’ dan tamadun Islam serta cara hidup Islam bererti tamadun unta.

Walau bagaimanapun ianya amat penting bagi umat Islam supaya memahami bahawa kegunaan alat2 teknologi tersebut adalah tertakluk kepada Syariah dan hukum Islam. Tujuan ciptaan dan kegunaan alat2 material mestilah berasal dan mengikut hadarah (idea2) Islam dan objektif Islam. Ini ialah kerana Islam mempunyai idea2 tersendiri yang bertentangan dengan hadarah barat. Ini juga memberi erti bahawa ukuran sesebuah negara maju bukanlah tertakluk kepada pencapaian teknologinya.

Kita juga tidak boleh membuat kesimpulan bahawa disebabkan teknologi berasal daripada negara2 barat, maka kita perlu meniru cara hidup barat dan ideologinya untuk menjadi sebuah negara yang berteknologi. Kita perlu mengingati sejarah bahawa negara Khilafah Islam merupakan negara yang termaju malah merupakan sebuah ‘superpower’ semenjak zaman Rasullullah s.a.w hinggakan zaman Khilafah Uthmaniyyah di Turki. Oleh itu, umat Islam tidak boleh lagi memegang kepada prinsip bahawa teknologi serta tamadun barat adalah merupakan suatu pakatan hinggakan umat Islam perlu meniru tamadun barat untuk mencapai kemajuan.

Tamadun apa sekalipun sama ada barat ataupun timur yang bertentangan dengan hadarah Islam perlu dihapuskan dari pemikiran dan hati umat Islam. Sebaliknya kita perlu kembali kepada hadarah Islam di dalam pemikiran, perbuatan, perasaan serta struktur masyarakat kita.

Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi. (Al- Imran:85)

52 thoughts on “islam dan teknologi

    1. hazlan Post author

      teringat aku tragedi laut hitam… di mana buku2 ilmuan islam dicampak kat situ… kalaulah ianya masih wujud…

      Reply
  1. Mohd Alimie

    Assalamualaikum..memang mantap artikel ni..umat Islam sebenarnya yang kadang2 malas bila sebut hal2 teknologi ni..kita kadang2 lupa yang kebanyakan teknologi hari ni asasnya adalah dari Islam sendiri :)

    Reply
    1. hazlan Post author

      betul tu… dah tiba masanya untuk menjadi peneroka kembali..

      Reply
  2. hafizmd

    1 penerangan yg terang dan jelas..kita mampu maju dalam acaun islam itu sendiri..malangnye..ramai antara kite bukan saje sudah terperangkap dalam teknologi bawaan barat, malah tenggelam sama dalam tamadun barat yang merosakkan..

    Reply
    1. hazlan Post author

      rosak lagi melalaikan… umat islam hari ini kenalah ikut rentak yang berbeza

      Reply
    1. hazlan Post author

      ya betul tu… merekalah yang mencuri ketamadunan ciptaan umat islam… tapi persoalannya bagaimana islam dapat menciptanya semula?

      Reply
  3. AyieBlog

    Salam,entry yang menarik berkaitan teknologi dalam islam,islam tak larang teknolgi just cara kita mempergunakan teknologi tersebut kearah yang betul atau sebaliknya,just pandangan dari budak muda :).

    Reply
    1. hazlan Post author

      apa pun pandangan ianya adalah satu perkara yang baik… atas sebab dari pandanganlah datangnya idea2 dan perkara2 baru… tak salah bro huhuhuhu… eh membebel pulak aku ni…

      Reply
  4. man kuchai

    Salam,
    Pada zaman dahulu mmg dah disediakan platform untuk umat islam,tapi sayang yer..generasi selepas itu tidak pandai memanipulasi ilmu tersebut.kita hanya boleh berbangga sahaja,hakikat nya kita yang terpaksa menagih semula dari barat.
    man kuchai´s last blog post ..Derita dibawa hingga ke matisambungan

    Reply
    1. hazlan Post author

      lagipun ilmuan dari kota bahdad, iraq dulu diserang dan segala buku2 di curi dan dibuang… aduhai sedihnya…

      Reply
  5. wazy

    salam bro,

    teringat semasa belajar,ada satu bab dalam sejarah dunia kalau tak silap,apa-apa pun artikel ni memang best bro
    wazy´s last blog post ..cmluZHU

    Reply
    1. hazlan Post author

      huhuhu… terima kasih jugak kerana sudi membaca posting aku yang panjang lebar ni aaa…

      Reply
      1. suri cahaya cinta

        yeee…haaa :) sejarah kegemilangan berulang kembali :) thnks kwan atas ilmu ni.sungguhpun pajang tapi tp baca gak smbil memanaskan tekak dgn air nscafe..hehee

        Reply
        1. hazlan Post author

          cicah biskut tak? terima kasih banyak2 suri…

          Reply
            1. hazlan Post author

              huhuhuhu semoga dapat manfaatnya untuk semua…

    1. hazlan Post author

      ciptaan yang di apdatasi adalah hasil umat islam dulu2… cuma yang pegang sekarang kebanyakannya adalah umat bukan islam… adakah umat islam sekarang dah semakin malas atau sudah mula ingin bangkit kembali untuk kegemilangannya semula?Insya-Allah…

      Reply
  6. Azizi Zulkefli

    Setuju dgn artikel ni. kalau kita lihat zaman kegemilangan Islam dahulu, pakar-pakar islam mendahului mana2 tamadun dalam bidang teknologi. Malah teknologi yg dihasilkan adalah berlandaskan ilmu Al-Quran dan Hadith dan penciptanya amat rapat hubungannya dengan Allah.
    Azizi Zulkefli´s last blog post ..Takaful dan Harta Intelek

    Reply
    1. hazlan Post author

      ya betu tu… cuma sekarang ni mungkin kesedaran tu dah ada untuk umat islam bangkit semula…

      Reply
  7. etomyam

    perkongsian yang amat menarik ni bro, memang asal munculnya teknologi ni dari zaman kegemilangan Islam dahulu, namun di manipulasi oleh kuffar seolah2 dari merekalah datang semuanya tu.
    Semoga umat Islam sentiasa sedar dari pemesongan fikiran oleh puak2 kuffar ni..
    etomyam´s last blog post ..Terima Kasih Advertlets Untuk Cashout

    Reply
    1. hazlan Post author

      ya betul tu bro… sedarlah wahai umat islam yang kita adalah penakluk teknologi sebelum ini…

      Reply
  8. kawanlama95

    dengan adanya tehnologi memudahkan masyarakat dalam kehidupan sehari dan pasti ada dampak negatif namun sebaiknya kita yang menjalankan mengambil yang berpotensi untuk kemashlahatan umat. Salam sehat dari kami kawanlama95

    Reply
    1. hazlan Post author

      salam sihat kembali… terima kasih dengan penerangan yang ringkas dan bersemangat…

      Reply
  9. suri cahaya cinta

    aslanya dari negara islamlah ia bermula..dari astronomi, matematik semunya dri org2 dahulu kala cerdik akal fikiran. la ni org puteh pulak sibuk namakan itu ni atas nama bahasa dia.sedangkan penemuan tu asalnya dari kita.

    Reply
    1. hazlan Post author

      ya betul tu… tertamanya ilmuan2 islam macam Al-Juzairi, Al- khuwairazmi, Al-Hambra, Al Tusi dan ramai lagi

      Reply
    1. hazlan Post author

      salam kenal kembali bro… terima kasih menyinggah

      Reply
    1. hazlan Post author

      sama2.. terima kasih mengomen dan melawat… ya aku pasti singgah…

      Reply
  10. dedekusn

    Teknologi.. sangat banyak manfaatnya, kita bisa memanfaatkanya sebaga media dakwah, menjalin silaturahim, dll… terima kasih postingannya Sob.
    Salam!

    Reply
    1. hazlan Post author

      manfaatkan yang baik dan kita akan dianugerahkan lebih banyak kebaikan… ya sama2.. terima kasih mengomen dan menyinggah di sini… salam kembali

      Reply
    1. hazlan Post author

      silakan… kalau untuk kebaikan tak ada masalah… sebar2kan erk

      Reply
  11. botak

    kalau kita bercakap soal pemikiran, kita boleh lah kaitkan nya dengan pengaruh media massa..kerana pemikiran manusia banyak dipengaruhi media..contohnya media sering menggambarkan masyarakat islam di arab sbg teroris..manakala org2 amerika lah yg baik2 semuanya..wah3 suka2 diorang je kan?
    botak´s last blog post ..1st day-pening-2nd day-lets figure out-

    Reply
    1. hazlan Post author

      betul tu salah satu yang amat2 perlu di teliti… pengaruhnya memang lain macam… tak sama macam internet

      Reply
  12. emil

    salam,
    tQ sgt100x…mmg cr tajuk ni tok jwp pekse.:)))
    artikel sangat2 mbantu!!!

    Reply
  13. Marlene

    Salam. I would like to quote some of the things you’ve highlighted in your blog for an assignment on “Islam, Sains dan Modeniti”, if you don’t mind?

    Reply
    1. hazlan Post author

      it’s okay … Hopefully these tips will help you have a successful assignment and make it a positive experience.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge