jiwa sakit

By | April 17, 2012

jiwa sakit

Jika anggota kita sakit pasti dapat dilihat akan kelemahannya. Jika sakit kaki pasti tidak dapat berjalan dengan sempurna seperti terhenjut-henjut, jika sakit tangan sudah semestinya pergerakan tangan akan nampak tidak sempurna seperti biasa dan apabila tekak kita sakit sudah tentulah akan mengeluarkan suara yang serak atau tidak dapat mengeluarkan suara lansung.

Tapi kalau jiwa sakit? Telah dipancarkan dengan sifat-sifat yang rendah dan kelakuan yang buruk kepada jiwa sakit. Meraka yang berjiwa seperti ini mempunyai budi pekerti yang rendah serta banyak penyakit hati.

Seperti juga setiap anggota badan yang dijadikan tidak sempurna, ianya memerlukan zat daripada makanan untuk menjadi kuat, begitu juga dengan jiwa. Memperbaiki dan memperelokkan jiwa adalah dengan memelihara dan mendidik akhlak serta mengisinya dengan kepelbagaian ilmu pengatahuan. Jiwa yang suci dan terdidik adalah menggambarkan jiwa yang sihat.

20 thoughts on “jiwa sakit

  1. Rina As

    Jiwa yang sakit lebih parah dari badan yang sakit, susah untuk menemukan obat kalau bukan dari hati kecil yang mengobatinya

    Reply
    1. hazlan Post author

      ya betul tu… tiada siapa yang dapat mengobati melainkan hati sendiri…

      Reply
    1. hazlan Post author

      tq.. tak der hal nak share tu… kembang2kan ilmu

      Reply
  2. nizamghazi

    Dengarkan lagu-lagu kesukaan. Mungkin secara tidak langsung dapat mengurangkan jiwa yang sakit itu 😉

    Reply
  3. zik

    jiwa sakit.. bukan mudah untuk diubati… hari tuh macam nampak bro dekat tesco melaka.. muka dah nak sama.. orang lain kot???

    Reply
    1. hazlan Post author

      bila tu bro.. memang ada pernah pergi tesco melaka… huhuhu… kalau terserempak lagi tegur2 le…

      Reply
  4. annisa

    Bukan senang nak ubat orang yang sakit jiwa ni. Apa masalah yang buat dia sakit jiwa.., biasanya jarang orang yang pulih dari sakit jiwa ni..

    Reply
    1. hazlan Post author

      semoga kita semua dilindungi oleh Nya dari penyakit ini… amin…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *