Pencipta Skala Richter

By | May 31, 2011

Charles Richter,1970

Apabila berlakunya sesebuah gempa bumi, kadar sesebuah kekuatan gegaran akan diukur secara piawai adalah dengan menggunakan unit yang diberi nama skala richter.

  • Unit ini telah dicipta oleh seorang pakar seismologi pada tahun 1935 dari Amerika Syarikat iaitu Charles F. Richter.Unit  Skala Richter adalah sempena namanya. Beliau yang dilahirkan di sebuah ladang ternak di Ohio, Amerika Syarikat pada 26 April 1900. Mula digunakan untuk mengukur kejadian gempa bumi di California, Amerika Syarikat. Charles F. Richter mendapat pendidikan dalam bidang seismologi di “University of Southern California” dan Universiti Stanford. Pada tahun 1927, Charles F. Richter telah mula bekerja di makmal seismologi di Pasadena California dan setahun kemudian Charles F. Richter telah berjaya mendapat ijazah kedoktoran dalam bidang theori fizik di Universiti CalTech pada tahun 1928. Beliau telah meninggal dunia pada 30 september 1985 ketika berumur 85 tahun.
  • Kemudian mula dikembangkan secara lebih terperinci untuk meluaskan penggunaannya.
  • Asasnya, ia diukur menggunakan logaritma gandaan atau amplitud gelombang yang telah direka dan dirakamkan oleh sebuah  mesin yang diberi nama seismograf.
  • Mampu mengukur kekuatan gempa bumi  dengan menggunakan pecahan decimal dengan setiap bacaan akan mewakili kekuatan 10 kali ganda berbanding angka yang sebelumnya.

Seismograf

17 thoughts on “Pencipta Skala Richter

  1. Pingback: Komuniti Blogger — pencipta skala richter

    1. hazlan Post author

      tu la tu… rasanya lebih tepat kot bacaannya dengan cara itu..

      Reply
    1. hazlan Post author

      huhuhu… kalau dah ada jgn lupa roger2 kat aku ni…. amin mudah2han cita2 itu akan tercapai

      Reply
  2. titan

    dah lama aku tinggal bab-bab geologi nih..dulu belajar benda ni..siap buat pertandingan lagi..meramal bila gempa bumi berlaku kat malaysia..sampai la nih..takde sape pemenangnya.. haha..

    Reply
    1. hazlan Post author

      oh siap ader pertandingan meramal… menarik tu… belum ada pemenang? huhuhu… kalau aku pun masih tak dapat nak meramal… kena ada peralatan lengkap tu…

      Reply
    1. hazlan Post author

      huhuhu… harimau mati tinggalkan belang… manusia mati tinggalkan nama… betul juga tu erk…

      Reply
  3. Mrs.Ayie

    Tiba-tiba teringat cikgu Geografi. Pencipta alat biasanya akan letak nama dia pada alat tu. Seronok juga baca asal usul pencipta alat.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *