Apakah batu nautika?

By | February 1, 2011

Kita biasa dengar perkataan batu nautika, namun tahukah kita apakah batu nautika itu? Batu nautika adalah sebuah susunan kiraan antarabangsa dimana unuk menentukan ukur lilit bumi yang barkait dengan darjah putaran sfera. Batu nautika antarabangsa berasal daripada batu geografi (satu dan satu perlapan mengikut takrif asal).

Takrif untuk satu batu nautika adalah bersamaan dengan 1,852 meter. Biasanya, kiraan metrik ini digunakan untuk menganggarkan kiraan pengemudian jarak kapal laut di kawasan perairan. Tujuan lainnya adalah untuk membantu ketepatan operasi penerbangan, ketenteraan dan sebagainya.

1 batu =
Unit Antarabangsa
1,609.344 m 160,934.4 sm
1.609344 km 1,609,344 mm
16,093,440,000,000 Γ… 1.075780018e-8 AU
5.215528674e-14 pc 1.702243072e-13 LY
Unit Inggeris
63,360 inci 5,280 kaki
1,760 ela 1 batu
0.868976242 NM 0.868976242 mi
880 fatom 8 fur

Pengiraan dalam unit nautika ini mempunyai kelebihan daripada segi bilangan angka dan persamaan yang lebih mudah. Di samping itu, ia turut boleh menentukan kawasan yang selamat untuk dilalui oleh kapal tanpa sebarang halangan.

Selain dari batu nautika ada nama batu ukuran yang lain, antaranya adalah:

  • Batu data: Data Mile digunakan untuk perkara-perkara yang berkaitan dengan radar, dan kiraanya bersamaan dengan 6,000 kaki (1.8288 kilometer).
  • Batu Belanda: Holland Mile (batu “Holland” ) adalah hampir sama dengan satu persembilan belas (1/19) bahagian darjah (kira-kira 5.8 kilometer).
  • Batu Belanda: Netherland Mile (batu “Netherland”) adalah 1 kilometer tepat dalam Sistem Metrik Belanda, 1820-1870.
  • Batu Jerman: German Mile adalah satu perlima belas bahagian darjah, iaitu lebih kurang empat batu nautika atau 6.4 kilometer.
  • Batu Ireland: Ireland Mile bersamaan dengan 2,240 ela (2,048.256 meter).
  • Batu Itali: Italy Mile (kira-kira 1.5 kilometer) adalah seribu langkah, dengan setiap langkah merupakan 5 kaki Rom (kaki Rom adalah satu perlima inci lebih pendek berbanding kaki Inggeris).
  • Batu panjang: Long Mile yang digunakan secara tradisi oleh Norway, Sweden dan Hungary adalah hampir sama dengan satu setengah batu Jerman, atau kira-kira 11 kilometer. Kini di Norway dan Sweden, jarak sepanjang 10 kilometer biasanya dirujuk sebagai satu batu atau batu metrik.
  • Istilah batu metrik digunakan dalam sukan olahraga dan peluncur untuk merujuk kepada jarak 1.5 kilometer.
  • Batu Poland: Poland Mile hampir sama dengan batu Belanda.
  • Batu Scotland: Scotland Mile bersamaan dengan 1,976.5 ela (1,807.3116 meter).

43 thoughts on “Apakah batu nautika?

  1. admin

    Eh bro terima kasih ye.. sebenarnya aku tak pernah nak ambik tahu pasal batu nautika ni. Aku ingat sama macam batu biasa jer rupanya lain. Lagi satu ada banyak batu ek, batu belanda lah, italy lah… nasib baik tak de batu nisan.. hi hi

    Reply
        1. hazlan Post author

          sama2, batu melayu…. boleh buat tu bro belum pernah ada lagi….

          Reply
  2. Majalah Masjid Kita

    saya hanya tau dari sebuah pilem mas… yang tentang kapal selem… nautilus.. selain itu, baru tau saya di sini ada informasinya… πŸ™‚ makasih sharingnya mas πŸ™‚

    Reply
    1. hazlan Post author

      sama2… terima kasih juga kerana sudi menyinggah dan mengomen…

      Reply
    1. hazlan Post author

      huhuhu… setakat pengatahuan aku “setanak nasi nama” dia… “bulan purnama”…. “bulan mengambang” ye kot… atau batu belah batu bertangkup

      Reply
    2. wandisini

      kat malaysia banyak ‘batu api’
      dan paling femes seantero dunia ialah ‘batu cave’

      sedikit info tambahan dari AzwanAnuar.com hehe….

      Reply
  3. zik

    penggiraan batu2 nei masih tak berapa jelas.. tapi ada alat converter (kat handphone) tuh senang jer tukar…

    Reply
    1. hazlan Post author

      huhuhu tang simbol2 tu memang kekadang tak penah nak jumpa nak letak satu persatu masak gak… nantilah kot pertejamahan yang lain pulak…

      Reply
  4. tips wisata murah

    saya malah baru tahu tentang kegunaan batu nautika ini.terima kasih,ini sangat bermanfaat untuk tambahan keilmuan seputar geolagi dan geofisika

    Reply
    1. hazlan Post author

      ilmu sama2 di kongsi memang banyak manfaatnya… yang penting kepuasan bila mendapat maklumat dan memberi maklumat…

      Reply
  5. Amirez

    owh..banyak lagi ukuran batu rupanya. thanks hazlan share info berguna ni. berkembang sket pengetahuan πŸ™‚

    Reply
    1. hazlan Post author

      samo2…dan samo2 memberi dan menerima maklumat.. memang memuaskan hati…

      Reply
    1. hazlan Post author

      sama2 cuma updateting agak kucar kacir skit kebelakangan ni… kena buat yang penting dulu nampak gayanya… sori bro dan rakan2 lain…

      Reply
    1. hazlan Post author

      huhuhuhu…. tengah banyak sangat terima maklumat tak tu bro?

      Reply
  6. wandisini

    mujurlah aku hidup di darat je, kalau hidup di laut memang kena belajar pasal kira-kira ni. kalau tak mahu berlanggar lah dengan kapal lain.

    Reply
  7. wazy

    kalau nama kampung yang berkaitang dengan batu ni macam kampugn saya la
    nama dia Bukit Batu
    btw nice info ni bro

    Reply
        1. hazlan Post author

          masa tu pegi kenduri kawin je umah kekawan bro… pegi lagi sekali kena guna gps la jawabnya…. huhuhuhu

          Reply
  8. Taufiqe

    gelak aku mmbaca komen Dari taun 2011 ni.. org komen 2011, aku baru gelak 2016. haha.. info yang berguna tuan.. menarik Dan menambah pengetahuan.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *