antara bentuk program CSR

By | October 17, 2010

Setelah kita memahami dan mengenali apa itu CSR, mari kita tinjau pula antara bentuk program CSR ini:

  1. Ajakan: Bentuk program CSR sebegini lebih kepada meningkatkan kesedaran masyarakat terhadap isu2 tertentu dan pada masa yang sama mengajak masyarakat turut sama atau menyumbang baik dalam bentuk kewangan, masa, tenaga atau buah fikiran sebagai alternatif menyelesaikan permasalahan tersebut. Biasanya program sebegini dianjurkan dengan kerjasama organisasi tertentu ataupun oleh syarikat berkenaan sahaja.
  2. Kesedaran: Dalamhal ini pihak korporat berusaha untuk membuka minda khalayak tentang sesuatu isu agar masyarakat sedar akan situasi sebenar yang berlaku dipersekitaran mereka. Kebiasaanya program CSR sebegini akan disusuli dengan tindakan seperti piket, menandatangani, petisyen dan sebagainya.
  3. Pemasaran: Sekiranya ada terlihat sesetengah produk tertulis dengan perkataan pembelian (ringgit atau sen) ke atas produk tertentu ia akan disumbangkan kepada badan2 amal atau tabung bantuan, maka ia termasuk dalam kategori program pemasaran syarikat korporat yangmenggunakan CSR sebagai strategi jualan.
  4. Pendidikan: Terdapat juga program CSR yang diimplementasikan melalui pendidikan bagi mengubah sikap masyarakat supaya beranjak daripada tabiat buruk atau bersikap ambil tidak kisah terhadap kehidupan ataupun persekitaran mereka.
  5. Sumbangan: Program CSR yang dijalankan melalui pemberian sumbangan adalah kaedah lama yang masih digunakan sehinggan kini. Di mana kebiasaanya badan2 korporat bermurah hati memberi dana,sumbangan, bantuan dan sebagainya baik dalam bentuk kewangan, makanan, mahupun metarial atau produk.
  6. Sukarelawan: Dalam program ini, kebiasaannya syarikat atau organisasi tertentu akan mengalu-alukan penglibatan kakitangan atau orang ramai supata terbabit dalam menjalankan kerja2 amal melalui sumbangan masa dan tenaga secara sukarela.

Langkah menerapkan CSR dalam bidang perniagaan

Tetapkan misi dan visi yang jelas
Wujudkan pasukan mantap yang faham akan matlamat CSR syarikat
Menyumbang kepada masyarakat melalui: Pendidikan seperti pemberian biasiswa
Menyokong aktiviti komuniti
Menyumbang kepada badan2 kebajikan atau mereka yang memerlukannya dan sebagainya
Sediakan laporan tahunan aktiviti CSR kita untuk profil syarikat

22 thoughts on “antara bentuk program CSR

  1. etomyam

    CSR ni sekarang dah menjadi tren baru dalam setiap organisasi sekarang ni, bagus fungsi benda ni untuk rapatkan hubungan organisasi dengan persekitaran… kalau blogger buat CSR pun boleh jugak kot bro kan? 😀

    Reply
    1. hazlan Post author

      idea baik juga ni bro… rasanya macam belum lagi wujud…. tertanya2 juga apa ceritanya dengan koperasi yang berteraskan pengguna2 internet ( tak ingat pulak nama dia). Harap dapat disarankan…

      Reply
  2. DonHa

    berjaya atau tidak kumpulan ni, aku rasa susah. manusia sekarang banyak pentingkan diri sendiri. tengok saja pasukan uniform kita. berapa persen je yang boleh pakai?ops.maaf.

    masih tertanya2. apa itu CSR.walaupun dah ikut dari entry awal.haha

    Reply
  3. silver

    It’s the very thing i want to catch. Thanks!
    This is the wonderful thing i spend long time to find

    it.

    Reply
      1. suri

        Suri dah byk kali dapat komen dr pengkomen sliver tu.smpi duri dah ahal ayat koemn dia sb sama jer huuu..dia tu spam ke tidak???

        Reply
        1. hazlan Post author

          spam je dia tu… samalah kita terpaksa kena edit… sebenarnya banyak tapi terpaksa buang je… dia pakai komen generator kot…

          Reply
    1. hazlan Post author

      tanamkan cita2… rasanya adabaiknya tu… sekurang2nya cita2 tu adalah motivasi untuk diri sendiri

      Reply
  4. zik

    csr… penting bagi sesebuah syarikat yang sudah ada nama.. bagi yang tak ternama.. penting juga.. cuma kena tengok fund… yang ada… buat mana yang termampu..

    Reply
    1. hazlan Post author

      betul… betul… betul… tanamkan juga semangat agar lebih berdaya maju

      Reply
  5. aktechpage.com

    Jika semua syarikat besar & kecil mengamalkan CSR secara telus dan tulus, pasti yang terpinggir akan berkurangan dan mungkin juga tiada lagi slot “Bersama Mu” 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *