Kalau Guru….

By | June 17, 2010

Kalau Guru…..

mengajar sambil duduk,
murid belajar sambil mengantuk.

mengajar sambil berlakun,
murid belajar dengan tekun.

Kalau Guru…..

mengajar tanpa alat,
murid akan belajar dengan ralat.

menjadi pemudah cara,
ramai murid pandai berbicara.

Kalau Guru…..

kurang merancang,
dalam bilik darjah banyak temberang.

suka berdamping,
banyak murid dapat dibimbing.

Kalau Guru…..

mengajar banyak bercakap,
ada murid bertambah gagap.

berbudi bahasa,
akan dikenang sepanjang masa.

Kalau Guru…..

pentingkan diri sendiri,
murid tidak akan menghargai.

penuh tanggungjawab,
disipilin murid mudah digilap.

Guru Sepatutnya…..

  • Secara sedar menggunakan pelbagai pendekatan dan kaedah yang berbeza mengikut potensi pelajar.
  • Mempelbagaikan kaedah pembelajaran.

Guru Sepatutnya…..

  • Menguasai pengetahuan dalam bidang yang diajarkan
  • Mengenal pasti potensi pelajar
  • Memberi latihan yang mencukupi dan mencabar
  • Mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokan dan berkesan

Guru Sepatutnya…..

  • Bertindak sebagai pemudah cara dan bukan pemberi fakta
  • Mempelbagaikan aras soalan
  • Mahir dan bijak memilih perkara yan bersesuaian…

dah nama pun guru…

43 thoughts on “Kalau Guru….

    1. hazlan Post author

      huhuhuhu…. bukan guru kat sekolah saja… malah guru yang mengajar di mana2

      Reply
    2. jack

      teringat dlu zaman skolah menengah. kne penampar se das kt muka aku yg hensem nih. tp xpe time kasih cikgu shabuddin!

      Reply
      1. hazlan Post author

        huhuhuh… tak pe itulah pengajaran… tapi budak zaman sekarang sikit2 laporan polis… waduh

        Reply
  1. Muhd Suhaily

    ya betul tu… membimbing murid atau manusia bukan tugas yang mudah. Mereka sentiasa pandai berfikir, bantuan ibubapa sangat penting untuk menrealisasikan kejayaan dan kemerdekaan pelajar.

    Jika ibubapa tidak membentuk minda pelajar mana mungkin guru berjaya membentuk otak pelajar…

    Reply
    1. hazlan Post author

      betul tu… apa sekalipun bermula memang dari rumah

      Reply
  2. suri cahaya cinta

    salam..
    maaf sebab bayk miss entri kt cini..nnti suri free suri clam balik..

    aduh semuanya guru..
    tak adil jugalah..

    kata suri klu nak berjaya..cerdik dan pandai kitlah yang mesti mencari guru utk menuntut ilmu segala apa yang ada padanya..

    kt =a tak blh nak harapkan segalanya dri guru.namun dmkian kitalah harus bertanyakan itu ini kpdnya supaya kita akan mjdi lebih tajam, kreatif dalam pmljaran..barulah kita akan bjya πŸ™‚ hehehe..

    jagn tunggu di suap kita terngagah..tapi jadilah diri kita sperti ‘0’ pasti sikap ingin tahu & berjaya itu akan lebih terselah lagi dg kejayaan yg bakal di capai kelak.

    Reply
    1. hazlan Post author

      terima kasih suri atas pendapat yang bernas tu… bagi aku guru bukanlah sekadar mengajar tapi pekerti guru adalah sebagai tauladan…

      Reply
      1. AyieBlog

        Pekerjaan sebagai guru sekarang senang nak dapat kerja,2 masing2 nak jadi cikgu sebab nanti keluar tak payah susah2 nak cari kerja.. πŸ™‚

        Reply
        1. hazlan Post author

          tapi jadilah guru yang benar2 guru… bukan sekadar guru yang bekerja sahaja…

          Reply
    1. hazlan Post author

      betul tu… tapi bukan guru sekadar disekolah sahaja… tapi guru untuk selama2nya…

      Reply
      1. suri

        tanpa guru mungkin suri tak kenal abc..angka dn sbgnya..hehee

        guru umpama lilin kan…

        Reply
        1. hazlan Post author

          tul lilin, bintang.. dan macam2 aku lagi suka guru dari artis2…

          Reply
          1. AyieBlog

            Guru,kalau anak murid kurang berjaya guru disalah ertikan,kalau anak murid berjaya guru dijulang2..oh guru kaulah pembakar semangat ku,tapi sambutan hari guru sebenarnya perlu ditukar kepada sambutan hari pendidik,pensyarah dan ustaz dikira guru jugak kan? πŸ™‚

            Reply
            1. hazlan Post author

              ialah ayie… cuma bila menyebut pasal guru… org banayak tertumpu di sekolah saja… aku pun setuju dengan pendapat ayie ni

    2. suri cahaya cinta

      suri suka guru tadika..hehhe..sb kita akan dilayan cam kanak2 maja lagi..sllu di beri perhatian..

      tapikan skrg ni mash gak ada guru amaik kesempatan kt atas anak muridnya yer tak..hehehe..

      p/s:teringat ctr lucah ustazah dgn anak murid dia tu..huhuhu..

      Reply
      1. hazlan Post author

        tu la tu…zaman dah mula berubah… namun jgn mejoriti golongan guru yang short macam tu dah le…

        Reply
  3. Amir

    guru yang bagus akan disukai pelajar. pelajar pun akan ingat guru tu sampai bila2.. jadi jadi la guru yang terbaik kpd anak2 murid.

    Reply
      1. suri

        kelak anak murid akan meghormati jasa2 guru..

        tapi awas dgn guru yang menggatal tak tentu pasal..huhu

        Reply
        1. hazlan Post author

          aduh… ramai gak zaman aku sekolah dulu guru yang menggatal dengan anak murid… tapi jgn contohi perilaku tu dah le…

          Reply
  4. Zymazara

    Besar pengorbanan guru….
    Besar jasa guru….

    Kerana guru, kita peroleh ilmu dari A – Z dan sebagainya……

    πŸ™‚

    Reply
    1. hazlan Post author

      huhuhuhu… tapi pensyarah rasanya ketegori guru gak kot… ye ke? golongan pengajar jugak kan… tapi kalau aku datang idea kang aku letak kot…

      Reply
    1. hazlan Post author

      betul2 berat lagi bahu memikul… guru memang tugas yang mulia…

      Reply
  5. lazaac

    aku lebih tabik dan respect ngan guru tak kisah guru sek rendah ker, guru sek men… tapi aku naik menyampah dengan sebilangan besar pensyarah di kolej2 dan universiti2… poyo dan mengada berlebih-lebih… manusia jgak pun, bukan nyer alien ker binatang ker nak ngada-ngada… :p

    Reply
    1. hazlan Post author

      tunjuk menggedik2 memang meluat… tapi redha jek la.. sapalah kita nak sound derang tu… tapi kekadang tersound gak pasal berlebih2… huhuhu

      Reply
    1. hazlan Post author

      memang betul2 banyak… sampai kehidupan seharian pun asalnya adalah nasihat dan tunjuk ajar guru2 ni… guru IT? sikit2 tu boleh aaa… aku pun masih sentiasa menuntut dan mencari…

      Reply
      1. AyieBlog

        Eleh,bro hazlan merendah diri pulak,bro tahu serba serbi dalam dunia IT,leh ajar ayie pulak.. πŸ™‚

        Reply
        1. hazlan Post author

          boleh je ayie… mana yang termampu… maaf terlalu sibuk pulak kebelakangan ni…

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *