kenapa seseorang perlu bekerja

By | August 23, 2011

Berhubung dengan tajuk keperluan kesihatan mental seorang dewasa sebelum ini dapatlah dikaitkan  bahawa seseorang dewasa yang mempunyai kesihatan mental yang baik perlulah bekerja bagi memenuhi pelbagai tujuan dan disini aku memberi contoh beberapa sebab mengapa seseorang perlu bekerja:

  • Sebagai sumber pendapatan yang dapat memperbaiki status sosio-ekonomi dan meningkatkan kualiti hidup.
  • Secara tidak lansung di beri status di dalam masyarakat.
  • Walaupun sesetengah orang hanya sekadar bekerja makan gaji ianya salah satu lambang kejayaan peribadi.
  • Memberi rasa kesejahteraan fizikal dan psikologikal.
  • Untuk memenuhi kewajipan moral dan agama.

25 thoughts on “kenapa seseorang perlu bekerja

  1. zulkbo

    salam..
    yang nyata orang seperti saya
    bekerja untuk mencari nafkah isteri
    dan anak-anak..

    dah nak raya nih, semuanya
    nak guna duit oii..alahai..he he
    🙂

    Reply
    1. hazlan Post author

      sama la kita bro… yang utama isteri dan anak2 tak kebulur.. insya Allah…

      Reply
  2. Fahmi

    buat cari modal untuk mula bisnes sendiri… bila bekerja kita boleh dapat motivasi… bila fikir pasal family pun kita boleh dapt motivasi…

    asalkan kita bekerja dan berusaha insyaallah pintu rezeki itu akan Tuhan buka… tak boleh tunggu saja… 🙂

    Reply
    1. hazlan Post author

      tunggu saja memang tak dapat apa…. tuhan Maha Kaya.. jika bertindak dan bergerak.. insya Allah ada rezeki tu nanti…

      Reply
    1. hazlan Post author

      kadang2 mak bapak tak mengharapkan apa2 balasan… cuma sebagai anak yang tak kenang budi memang patut direjam… huhuhuhu gurau2…

      Reply
    1. hazlan Post author

      positif dan proaktif… insya Allah boleh berjaya… amin

      Reply
  3. Kamal Mustafa

    Kalau bidang kerja tue sesuatu yang diminati, ia juga boleh menambahkan lagi pengetahuan dan pengalaman. kiranya jadi profesionallah.

    Reply
    1. hazlan Post author

      setuju bro… buat kerja apa yang kita suka lebih cemerlang dalam proses pengendalian untuk menuju matlamat…

      Reply
  4. Pingback: kenapa seseorang perlu bekerja

  5. zik

    kalau tak kerja nak makan apa… ada banyak tanggungan yang harus di pikul… mungkin dari segi hutang, keluarga, keperluan asas dan sebagainya

    Reply
    1. hazlan Post author

      lebih2 lagi keutamaannya adalah seorang lelaki yang perlu memikul tanggung jawab ini

      Reply
    1. hazlan Post author

      huhuhu.. penin juga kepala sendiri dan orang lain kalau asyik dok umah je…

      Reply
  6. wazy

    Bekerja untuk menyara keluarga ,terutaam yang bujang amcam saya ni,kena tanggung mak dan ayah saya,sebab masa ni la kita balas budi mereka berdua

    Reply

Leave a Reply to yakboktam Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *